Genoptræning

Genoptræning af hund på vores dyreklinik i Dronninglund​

Genoptræning af hund har til formål at hjælpe patienten med at komme sig efter skader og operationer gennem fysioterapeutiske øvelser og fysiske modaliteter. Alle former for operationer og ortopædiske skader kan drage fordel af genoptræningsforløb, og målet er altid at få hunden tilbage til toppræstation.
Vi arbejder med at udvikle og styrke de stabiliserende muskler omkring hundens led. På den måde opnås der maksimal bevægelse og funktionsevne i hele kroppen. Dette kan gøres på flere forskellige måder og det er individuelt fra dyr til dyr, hvad der fungerer bedst.

Hvornår bruges genoptræning af hund?

Genoptræning bruges når hunden af forskellige grund ikke fungerer optimalt. Oftest vil det være efter en skade eller efter en operation.

Det kan f.eks. være:

• Brækket ben
  • Problemer med korsbåndet
  • Løs knæskal (patella luxation)
  • Discusprolaps
  • Muskelskader
  • Neurologiske problemer (lammelser, nedsat reaktionstid)
  • Overbelastningsskader
  • Bevægelsesproblemer
  • Efter alle former for operationer, hvor styrken skal genvindes

Mange forskellige metoder

Der findes mange tilgange til genoptræning af hundens led og muskler. Hos Dronninglund Dyrlæger kan vi tilbyde mange forskellige behandlingsmetoder, og vi benytter det bedste udstyr. Vi tager højde for netop din hunds situation og sammensætter en behandling, der passer til den.​

Blandt andet:

• Passive øvelser, hvor behandleren udfører øvelserne
  • Aktive øvelser eksempelvis øvelser med vippebræt
  • Genoptræning i vand – læs mere om hydroterapi her på siden.
  • Genoptræning og hjemmeøvelser: Genoptræning kan kombineres med et hjemmetræningsprogram skræddersyet til hund. Vi sammensætter programmet, vejleder dig i øvelserne og udlåner redskaber, så du kan fremme processen mellem behandlingerne.

Hydroterapi med vandløbebånd

En af vores behandlingsmetoder på vores klinik er hydroterapi, som er genoptræning i vand. Vi benytter et vandløbebånd også kaldet en Waterwalk. Denne metode er god til at træne muskulaturen i benene uden at skabe for stor overbelastning på kroppen. Metoden er også yderst relevant, hvis du ønsker at holde din hun i god form.

Vandløbebåndet kan benyttes af hunde i alle aldre. Da motionstypen er skånsom for leddene er det en effektiv metode til både motion, fysioterapi og genoptræning af hunde.

Med vores Waterwalk sikrer vi de optimale træningsforhold da vandstand, hastighed, varighed og belastning kan tilpasses til den enkelte hund. Modsat svømmetræning arbejder hunden her i et naturligt bevægemønster, hvor den hele tiden lander på en fast flade.

Hydroterapi anbefales blandt andet til hunde med knogle-, muskel-, led- og ledbåndssygdomme, såsom gigt i albuer og hofter, diskusprolaps, sprunget korsbånd, løs knæskal, benbrud eller ved andre led-, muskel- eller knogle relaterede smerter.
Træning i vand er ideelt til styrketræning og øger hundens muskelstyrke, skridtlængde og bevægelighed.

Hydroterapi bruges bl.a. til:

• Som led af et større genoptræningsprogram
  • Smertelindring hos gigtpatienter
  • Vægttab og vægtregulering.
  • Konditionstræning, muskelopbygning, forbedring af bevægemønstret
  • Rehabilitering efter operation
  • Efter skader eller smerter:
    • Smerter i led, muskler og knogler
    • Ledbånd, korsbånd, løse knæskaller, benbrud
    • Discusprolaps og andre neurologiske lidelser

Individuelt træningsprogram
Der udarbejdes et træningsprogram specielt tilpasset til din hund. Træningsprogrammet vil også dække over forskellige fysioterapeutiske hjemmeøvelser, som I kan bruge til at fremme processen selv.

Kontakt os for at høre mere eller aftale en tid

Ønsker du at booke en aftale til genoptræning af hund, kan du kontakte os på telefon og mail.

Ring til os på telefon: 98 84 10 15, hvor du har mulighed for at stille spørgsmål til genoptræningsmulighederne.​

Telefonen er åben mandag til fredag fra 09.00 – 17.00

Torsdag fra 09.00 – 19.15